Skip to content
2014. szeptember 12. péntek / sum-blink

Godzilla (2014)

hr_godzilla_21Elég régen írtam már filmről, ennek két oka van, egyrészt mostanában nem nagyon néztem ilyesmit, másrészt kevés volt az írásra érdemes alkotás. Na de most a Godzilláról mesélek el mindent úgy, ahogy én gondolok – a kritika műfaja, mint olyan szerintem halott, mióta létezik az Internet. (És NEM azért mondom ezt, mert én kritikus lennék.)

60 év után elővenni egy klasszikust, mindenképp merész ötlet. De Hollywoodban sok a pénz és a merész ember. Ostoba nyáresti látványfilm, vagy annál azért több? Öveket becsatolni, mert jön a felhőkarcoló méretű “Godzsira” vélemény via sum-blink.

Bizony a japános kiejtés nem az egyetlen utalás az eredeti műre. Először hülyét kaptam, hogy megint csak egy újabb remake-ig jutott el a Hollywood-i guruk agya, de nagyon pozitívan csalódtam a filmben. A sokak által félrevezető előzetest nem láttam, mivel ahogy említettem kizökkentem kissé a filmvilágból. A plakáton nem véletlenül szerepel Japánul is a lény neve. Ez a film nem csak egy nagyon durva tisztelgés az ’54-es klasszikus előtt, de annak folytatása is.

A hirosimai atomtámadás után a Japánok Godzillával üzentek az amerikaiaknak és az atommal való játszadozásról is diszkréten elmondták véleményüket egy – ma már mosolyogtató, de mindenképp –  klasszikus filmben. Vicces, hogy pont Hollywood vette fel az eredeti történet fonalát ennyi év múltán. Az utalásokon kívül (szörny király – ez állt az eredeti moziplakáton is anno) az egész történet is keresztbe lenyeli az 1998-as “családi, Jurassic Park koppintós, jópofi, de azért látványos” filmet. Miért? A Godzilla dark. Nem csak szó szerint (sokan emiatt panaszkodnak, a trailerben valóban feljebb lett húzva a brightness), de mondanivalójában, hangulatában és egész 2 óráját tekintve. Dráma, sci-fi, katasztrófafilmnek aposztrofálnám, ha muszáj lenne…

aaron-johnson-godzilla-2

A történet, mint mondtam folytatás. Az 1954-es incidens után (melyről rengeteg kamu, de hihetetlen jól megcsinált korabeli bevágást kapunk, Instagram szűrővel) napjainkban vesszük fel a fonalat, de előtte visszaugrunk még 1999-be. Ez azért fontos, mert kell egy amcsi család akivel, azonosulhatunk. Gúnyolódok, de utóbbi olyannyira jól sikerült, hogy ez a drámai vonal nagyon erős szálát képezi a mozinak! A főszereplő bombaszakértő katona, Ford ekkor még kisfiú, családjával Japánban él. Apja és anyja az erőműben dolgozik. Ismét beüt a crach és egy véletlen folytán édesanyja ott marad a tragédia helyszínén. Ez a szál kulcsfontosságú a filmben! (És nem olyan bugyután, mint a 2012, Holnapután és egyéb katasztrófafilmekben.) Ford apja az eltelt évek alatt a bűntudat miatt és mert érzi, a kormány titkol valamit csak a múlttal foglalkozik, már-már mániákus módon. A srácnak (gondolom aktuális tinibálvány) közben már családja lett, épp egy bevetésből tér haza Los Angelesbe, mikor kap egy hívást – apjáért kell visszatérnie Tokióba…

Godzilla-2014-Elizabeth-Olsen

Innen még számos fordulat következik a fináléig, amiket semmiképp nem árulnék el – azon kívül, hogy megint az amerikai katonák a “jók” és amúgy is, lépj be Te is a seregbe – abszolút realisztikus és nem nyálas, vagy erőltetett ez a vonal a hatvan esztendőt pihenő folytatásban. De nézzük a többi elemet. Mint kiderül, ’54 óta valóban titkol a kormány valamit, méghozzá két lénynek a létezését – az egyikről sokáig nem is tudnak. Ezek az úgynevezett Muto-k. (Na, itt már eszembe jutott az idevágó South Park rész, Barburával és Mega Ike-kal, de nem bántam meg, hogy tovább néztem a filmet.) Az egyik lényt az említett időpont óta dugdossák és tartják életben elektromos árammal, ugyanis a Muto-k abból élnek. Természetesen a bebábozódott gigantikus “rovar” elszabadul, hogy elinduljon egy pásztorórára a Föld túl pontján kikelő kedveséhez… és rakéta, atom, elektromosság ide vagy oda, tán csak a címszereplő állíthatja meg.

4002051-3823095897-DCL_G

Látványt tekintve a Godzilla, hogy az említett többi műfajra is rátérjek semmiképp nem nevezhető rossznak. Bár a képek nem erről tanúskodnak, valóban sötét, és rendkívül borongós, a harcokból emiatt sokszor keveset látunk – az akciójelenetek leginkább sötétben, zuhogó esőben zajlanak, a szörnyek összecsapása is éjjel esedékes és szinte minden izgalmas dolog barlangban, alagútban, vagy a föld alatt történik – P. Diddy sem rappel taxikon guggolva – én mégis látványosnak és hatásosnak tartottam az összképet. Sokkal emberibb! És azért bárki bármit mond, ütnek azok a lerombolt városok is, már ha csak a CGI mennyiségét, meg a látványt nézzük. A színészek számomra túlontúl ismeretlenek voltak, ami JÓ pont, épp ezért játékuk tökéletes – kivéve tán a főszereplőjét, de Ő is csak a többiekhez képest marad alul. (Ha meg tinibálvány, akkor bocs csajok.)

Bryan-Cranston-and-Aaron-Johnson-in-Godzilla-2014

Aki látványfilmre számít, tényleg maradjon az aktuális Holnapután-nál, mert csalódni fog. A Godzilla AAA kategóriája ellenére rétegfilm, az eredeti művet ismerőknek. Bár szigetek omlanak le, vonatok repkednek, metróvonalak szakadnak szét és Honolulu válik percek alatt a földdel egyenlővé, valóban ez a legerősebb pontja a folytatásnak. A mondanivaló az eltelt 60 év óta változatlan maradt: nem az ember uralja a természetet, hanem fordítva. Bár a hidegháború már kevéssé aktuális, azt hiszem az előző mondat még mindig helytálló ebben az okostelefon-buzizós, nagyon elgépiesedett világban. Borzasztó pozitívan csalódtam az új Godzillában, még ha depresszív is, egy csepp humor nélkül – és hogy mindez az álomgyár terméke, kvázi hab a tortán.

Persze az akciófigurák, a 2018-ra várható folytatás egyértelműsíti, hogy amerikai produkcióval van dolgunk. Ja és már mém is született belőle, aszongya: Let them fight.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: