Skip to content
2014. május 2. péntek / sum-blink

South Park Stick of Truth teszt

_-South-Park-The-Stick-of-Truth-PC-_PF, barna hang, medvedisznóember, “mongorok”, Mosómedve, Kula bá, vörhenyesek, ráknépség, Káosz professzor… Valószínűleg ismerősen csengenek ezek a szavak, ha South Park néző és/ vagy rajongó vagy. Ez esetben a Stick of Truth végigjátszását kár lenne ajánlanom – sőt, már nyilván rég megtetted azt. De mi van, ha nem? Beveszi a gyomrod? Fogod érteni?

Kedves kétkedő Olvasó,  Neked írtam ezt a tesztet. Goin’ down to South Park…

A South Park játékok sora a széria ismertségéhez mérten igen kurta. A nem hivatalos Mario klónokon, a hivatalos weboldalon található (random működő) minijátékokon és 2 XBLA címen kívül (Tower Defense és Tennorman’s Revenge) gyakorlatilag nem volt mivel játszaniuk a fanoknak. Persze ott volt még a PS1-N64 érából az általam nagyon kedvelt South Park (FPS), a South Park Rally és a Chef’s Luv Shack című négyjátékos minijáték gyűjtemény, mely a legerősebb első négy évadból dolgozott, de valljuk be ezek a tömeg igényeket nem szolgálták ki. Az igazi mozgolódás akkor kezdődött, mikor kiderült: a THQ-nál South Park RPG készül.

Bár a sorozat már távol nem jelenti azt számomra, mint korábban, nem mondanám, hogy nem örültem a dolognak különösebben, pedig még a körökre osztott RPG sem volt sosem a zsáner műfajom. Aztán a THQ becsődölt, a játék rengeteget csúszott és teaser-ek ide vagy oda lanyhult az érdeklődés… Érezték ezt a kedves elmebetegekből a unkorrekt tahóság királyáig kinövő Parkerék is, így leadtak egy Fekete Péntek nevű trilógiát a sorozatban, mely a végén hatalmas csattanóval hirdette a közelgő játékot.

South Park - The Stick of Truth 2014-03-04 22-33-35-16

A Stick of Truth az oldschool Gyűrűk Ura rajzfilmeket idéző intro után egy teljesen új szereplő kreálásával kezdődik, aztán nem sokkal (a lá RPG-k) kasztot választhatunk: harcos, mágus, tolvaj, zsidó. Ezután nevet adunk karakterünknek, aminek semmi értelme – és itt először alaposan ki is figurázza a játék a műfaji elemeket, ahogy az várható volt. A jó poénokat nem lőném le, inkább majd a rosszakat. 🙂 Gordon Freeman bőbeszédűségét idéző hősünk, miután Butters-szel összehaverkodik Cartman Kupa Keep nevű táborában köt ki. Nálunk van az Igazság Botja, melyet a Kyle vezetésével harcoló Elfek is szeretnének megkaparintani. Ez egy árulásnak köszönhetően sikerül is nekik, de ekkor még csak a sztori negyedénél tartunk kb…

South Park - The Stick of Truth 2014-03-04 18-06-31-91

Ami a sorozat felépítésére igaz, az itt is működik: egy ártatlan kis alaptörténetből (a város élék fantáziájú gyermekei szerepjátszanak) valami bődületes összeesküvésbe csöppenünk. Ufók, zombi vírus, gonosz vezetők, folyosófelügyelők és kb. minden, ami egy átlag South Park epizódban felbukkan, bekövetkezik a játékban is. Ha már epizódok: a játék mintegy esszenciája a sorozat eddigi 17 évadának – igaz már a tahóbb humort kultiválja (erről később), de utalásokat találhatunk a régi epizódokra is egész az első évadtól. Marha nagy, hogy MINDEN fontosabb elem, figura és tárgy helyet kap valamilyen kisebb-nagyobb utalás szinten: az Antonio Banderas szexbábú, a már kitömött Szőrmóksegg, a Mosómedve és társai jelmezek (mert nem mellesleg Sandbox játék-szerűen bejárhatjuk az egész várost Kenny hálószobájától, Kanadán át egész Skeener kocsmájának pincéjéig…) a lányok gyűlése, magnóhasú mackó stb. A legtöbb apróság összegyűjthető tárgyak során kerül hozzánk: a Zacsi McFikásrúd bestseller, a Terrance és Phillip bábuk, a metroszexuális hajzselé, vagy az Oroszlánkirály DVD… Ezek a cuccok relatív semmire nem jók, de mindhez vicces leírás tartozik és bagóért eladhatjuk őket pár helyen – lényegében ezek tehát a fizetőeszközök.

screenshot_20140421_131634

Lesznek persze hasznosabb cuccaink is egy-egy ilyen fiókkifosztó loot után: a HP-t adó sajtos pufi, az életrekeltő Taco,  a gyógyító ásványvíz és megannyi élelmiszer… Ha már az epizódoknál tartunk: az egész játék totál úgy néz ki, mintha egy új részt néznél, a 13. évadtól. A grafikára nem lehet panasz. Persze ami kell az robban, ragyog, a város folyamatosan átalakul, az égő fing dinamikus fényt vet az ellenfelekre – mert, hogy a fing egy fontos eleme a játéknak. Négy féle mágikus szellentő támadást tanulhatunk majd meg, nem nehéz kitalálni mely karakterektől. Egyik fajtája patkányoktól hemzsegő helyeken segít átjutni, míg másikuk kéken világító sziklákat robbant fel. Megtanulásuk vicces, javarészt a táborhelyen történik, bár az egyiket az iskola fürdőjében sajátítjuk el és Mr. Mackey-n tesztelhetjük.

screenshot_20140422_123640

Ha már a harcokról esett szó. A játékmechanika úgy működik, hogy a főküldetést végrehajtván, egy társunkkal a városban bandukolva random, vagy kötelező jellegű harcba keveredünk. Ekkor villámlik az ég és jön a körökre osztott ütközet. A közelharci (pallós, műbroki, fénykard…) és a távolharci (égő nyíl, kidobós labda…) fegyvereken túl még bevethetők a fing támadások és a gyógyító eszközök használata is. Az említett segítségeken kívül alkalmazhatjuk összesen négy, a harcok között fejleszthető támadásunkat.  A kedvencem az első, mikor baseball ütővel és labdával arcon somjuk ellenfelünket. Természetesen az NPC társunkat is mi irányítjuk ilyenkor, így mikor az Ő köre jön, tőle is választhatunk támadást. A játék csúcspontján Cartman, Stan, Kyle és Kenny hercegnő mellett Jimmy és Butters áll még rendelkezésünkre, egyedi képességeikkel és frappáns beszólásokkal. Köztük lehet váltogatni. (Cartman ha lesérül az anyját hívogatja, Kyle-t ha lecseréljük beszól egyet…) Védekezni QTE esemény keretén belül tudunk (némely támadás is erre épül), a legyőzött ellenfelek pedig természetesen kifoszthatóak. Főellenségekkel is összehoz a sosrs – ellenük nem lehet megidézni a segítőket.

South Park - The Stick of Truth 2014-03-06 16-26-59-39

A haverjaink speciális képességik is megérnek egy misét: Kenny Unikornist idéz meg, Cartman lángoló bélgázain kívül kiválóan káromkodik V-csippel a fejében – ha értitek mire gondolok. Stan kutyája is nagy segítségünkre lesz, míg Ike a továbbiakban is labdaként funkcionál bátyja számára, Jimmy pedig remek altató énekekkel szolgál. Butters esetében egyértelműen Káosz professzor énje az ütőkártya. (Zabálja is a manát.) Fontosak a megidézhető segítők is: Jézus, Kula-bá, Mr. Furkó, és a Wog Város eladója áll rendelkezésünkre, naponta egyszer. Ha újra meg szeretnénk idézni valakit, csak meg kell látogatni, egyébként mindegyiküket először egy almisszióban kell meggyőznünk, hogy segítsen nekünk. Megjelenésük instant győzelmet eredményez. A harcok közt a gyűjtögetésen kívül minijátékok várnak ránk: bújócskázhatunk az ovisokkal, madárfészkeket lőhetünk le a fáról, Chinpokomon-okat gyűjthetünk. Némelyik ilyen küldetés egész összetett. Pl. Al Gore-nak segíteni a Medvedisznóember elfogásában meglehetősen komplex feladat. A harcok közt érdemes az Inventorit, meg az egész főmenüt tanulmányozni. Mindig nézzük át van-e új, erősebb fegyver a birtokunkban, illetve a ruhák sem csak dekoratívak, de páncélként is szolgálnak – főleg a rákember szerkó és a királyi öltözék lesz hatásos. A mű facebookon hasznos tippeket kapunk, továbbá itt gyűjthetjük barátainkat. A képesség fejlesztési lehetőségnél figyelmeztet a program.

screenshot_20140421_131300

A városban járva egyre nagyobb hasznát vesszük a történet által megszerzett képességeinknek: távoli tárgyakat lőhetünk le (figyeljetek a csillogásra), összemehetünk, fenekünkből pedig teleportáló antennát hívhatunk elő, mint csóri Cartman az első részben. Társaink néhol a kóborlás során is tudnak segíteni, ehhez csak ki kell választani és irányba helyezni őket: például Kenny hercegnő a cickóival bűvöli el az ellenfeleket, Butters gyógyító simogatást ad a rászorultaknak… A sztori során ellátogatunk South Park összes fontosabb helyszínére a plázát kivéve – bejárhatjuk a kapitányságot, az összes főszereplő házát, az éttermeket, az erdőt, Jimbo boltját, a templomot… még a moziba is bemehetünk Rob Schneider reklámokat hallgatni mialatt a Seggtüzelők második részére vár a nép.  A csatornába is lemászhatunk, némelyik garázst kinyitva a padlásokon is körülnézhetünk. A város él és mozog, 2014-hez hűen mindenki a mobilját buzulja, autók haladnak el az úton. Ha pedig beesteledett szüleink várnak haza lefeküdni. Kanada külön szám lesz – iszonyat ötletesen lett megoldva!

screenshot_20140422_131230

Szó esett a poénokról. Ha egy laikus eddig eljutott leeshetett neki: a Stick of Truth igazán csak a fanoknak izgalmas. Amúgy is érthető, végigjátszható és nem kicsit gyomorforgató. Az látszik, hogy Parkerék a rajzfilm helyett a játékkal foglalkoztak az elmúlt 1-2 évben, mert egy South Park lexikonnak tekinthető adatbázist tartalmaz az egyébként közepesen hosszú játék. Ha nem láttál csak egy-két részt, nem fogod érteni a poénokat és hamar lerakod a cuccost. Ha a rajongók két csoportjába tartozol (régi vagy új), vagy imádni fogod, vagy néha röhögsz egy jót. Nos én az utóbbi tábort képviselem – nekem az első négy évad volt a kedvencem, így a stílusváltás után nem vett be dolgokat a gyomrom.

screenshot_20140425_200222

A Keresztények továbbra is nagyon durván vannak gúnyolva (más vallást nem mertek piszkálni, mily fura): Jézus TV műsor helyett persze már gépfegyverrel lövi szét ellenfeleinket, Kanadában egy érseket kell összeverni, mert miért ne, illetve egy fejezet ámblokk gyomorforgató és tapló! (A barna hang, meg a fingás is az, meg oké, ez South Park… de az még a vicces kategória.) Az abortuszos jelenetekre gondolok, ami egyértelműen botránykeltés céljából került a játékba. Az abortusz gyakorlatilag gyilkosság – olvassatok utána… Már messze nem a nem vicces kategória. Zombi embriók és egy külföldi celeb feléledt magzatának a kinyírása… ez számomra több, mint szimplán undorító – erkölcsileg gusztustalan.

A Postal 2 temetőjelenete jutott eszembe. Nem. Ez sok, ennyire ne kurvuljon el a világ! Fura lehet egy South Park játéknál az erkölcsről beszélni, de Trey Parkeréknél már totál elmosódott az a bizonyos Politikai Korrektség határ…

screenshot_20140422_133833

Talán nem véletlen, hogy ha magát a szkenáriót nem is, de ahol az ominózus “minijátékokat” kell eljátszani több helyen kivágták. Azt a részt amikor egy abortuszt végző orvos szerepét kell felvállalnunk (kétszer is a sztori során) , valamint, ahol az idegenek műbránerekkel dugnak farba embereket (???) cenzúrázták Európában és Ausztráliában is – igaz, sajnos csak konzolokon. Igen, sajnos, mert még videojáték szinten is idegesítőek ezek a gombnyomkodós részek, de méginkább a botránykeltés miatt. És ne legyünk naívak – ott a PEGI 18 a borítón, de rengeteg gyerek fog játszani a játékkal. Az ominózus két részt leszámítva amúgy szokásos új hullámos South Park poénokkal találkozunk: vér, csöcsök, herék, fingás… Pl. az egyik misszióban a saját szexelő szüleink KÖZVETLEN közelében harcolunk. Erre még azt mondom belefér, de egyértelműen itt is a polgárpukkasztás volt a cél.

screenshot_20140422_141202

Ezután a szubjektív kitérő után még mesélnék a játékról. A harcokba bele lehet rázódni RPG játékokat kevésbé ismerőknek is: agyalósak, taktikusak, de ami óriási dicséretet érdemel az Obsidian szerepjátékában az a zene. A Gyűrűk Ura filmekhez illő komolyzenét hallunk, hihetetlen epikus hangulatot teremtve. A harcoknál pörgős, az erdőben kóvályogva izgalmas, a farmon mászkálva igazi középkori – eszméletlen jó muzsikája van a játéknak. Tényleg csillagos ötös. Persze lesznek “ambient” dalok is, főleg a boltokban, irodákban a rádióból szólva – felcsendül a sorozat összes nagyobb slágere a Lets Fight For Love, a Montage és persze a country-s vágókép zenék. De, hogy rosszat is mondjak a Stick of Truth játék részéről: iszonyat bugos! Az említett Buddy command, ha rosszul mentesz beragad és kezdheted elölről a játékot, a checkpoint rendszer miatt! (Hiába mentesz manuálisan – az aktuális állást a felvillanó mackó-magnó jelzi és csak négy slot van.) Amivel még találkoztam, hogy az amúgy szuperül meganimált és intelligensen követő társunk néha lefagy és csak “csúszik” utánunk. (Egy pofon, vagy fingás életre kelti az AI-ját.) A minijátékok nehézsége pedig PC-n konkrétan játszhatatlanul nehéz – de erre már kiadtak egy javítást szerencsére.

screenshot_20140422_211629

Új generációs South Park rajongóknak kihagyhatatlan darab a játék, de ez mondjuk evidens. Hogy kinek mit vesz be a gyomra, nevelés és társadalmi háttér kérdése, (egy seggben mászkálni már a sorozatban sem volt pl. vicces) mindenesetre sajnálom, hogy az említett két jelenettel így tönkretették a már amúgy is kissé erőltetett South Park hangulatot. (Lásd: sorozat.) A régi részek kedvelői szerintem hozzám hasonlóan közepesre taksálják a Stick of Truth-t játék szemmel, aki pedig nem nézte a sorozatot – belevághat, de ennél ezerszer jobb és érdekesebb RPG-ket talál ma a piacon.

Ám ugyanakkor a nézőknek ott van a szó szerint megszámlálhatatlan utalás, még egyszer mondom Kanada, remek beszólások és ötletek. A sztori gyenge, de ezt már megszokhattuk sajnos – 17 év alatt elfárad az ember. (Ha lement a stáblista akármeddig játszhattok, kimaradt alküldetéseket teljesíteni.)

Kabbe’ gyíkok, én leléptem!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: